Pronssinen rintakuvaveistos on esillä Turussa Linnankatu 3:n sisäpihalla. Teos julkistettiin 8.11.2009.


Kuningas Juhana III
näköisrintakuva, pronssi
Kuningas Juhana III
Kuningas paikallaan
Juhana nousee esille vaalean kiven ansiosta, toisaalta sulautuu julkiseen tilaan tumman taustan ansiosta.
Kuningas paikallaan
Lumen peittämänä
Teos on sijoitettu suojaisaan ohikulkupaikkaan, josta ohikulkijat kävelevät ikään kuin kuninkaan katseen alta. Veistos nousee kuitenkin ensimmäiseksi havainnoksi molemmista suunnaista sisäpihalle tultaessa. Iltaisin veistokseen heijastuu vastapäisestä seinästä pehmeä valo nostaen veistoksen voimakkaasti esille.
Lumen peittämänä
saven työstöä
veistoksen viimeistelyä
saven työstöä
Herttoniemen valimolla
Vahavaiheessa savesta otettuun kipsimuottiin valettu vaha on viimeisteltävä valimolla ennen valumuotin tekoa.
Herttoniemen valimolla
jalustalle sovitus
Peipohjassa elokuussa 2009
jalustalle sovitus
Kiviveistämöllä
Peipohjan miehet ja tilaaja
Kiviveistämöllä
Paikan valmistelua
Millilleen oikea suunta ja tarkka kohdistus vaativat esivalmistelua.
Paikan valmistelua
Kiven sovitusta
Pohjakivi ja päällyskivi sijoitetaan millilleen oikeaan paikkaan.
Kiven sovitusta
Viimeiset kiillotukset
Teos paikallaan ja veistäjä kiillottaa helpottuneena patinaa!
Viimeiset kiillotukset

Kuningas Juhana III esittävän veistoksen luominen oli hieno projekti kokonaisuudessaan. Sain jatkaa Juhanan veistämisen "polkua", joka alkoi vuonna 2006  parikymppisestä herttuaa esittävästä näköisveistoksesta jatkuen tähän viisikymmenvuotiaaseen kuninkaaseen. Kuninkaan kasvonpiirteet, toisaalta aikakauden historia olivat ennestään tuttuja, ja kuningasta luonnostellessani syvensin tietämystäni ja tarkistelin suhdettani 1500 -luvun Juhanaan liittyvään historiaan.

 

Loin työhuoneestani tietynlaisen pakopaikan tämän päivän arjesta asetellen seinilleni historiankirjoista kopioimiani ajan kuvia ja aikakauden musiikkia soittaen. Näin pääsin keskittymään pelkästään Juhanaa esittävän veistoksen tutkimiseen intensiivisesti.

 

Teoksen sijoituspaikka oli selkeä lähtökohta rintakuvaveistoksen lopulliselle kapealle muodolle, jalustan korkeudelle sekä graniitin värille. Taustalla oleva musta puuseinä sekä pihatilan muoto määräsivät myös katseen suuntaamista. Voimakas veistojälki oli mahdollista juuri paikan intiimiyden sekä pelkistetyn arkkitehtonisen ympäristön ansiosta.